Pod lupą: TVR Tamora

Pod lupą: TVR Tamora

Samochody TVR są stosunkowo mało popularne. Niewiele osób wie jak rozpoznać poszczególne modele. To trochę dziwne biorąc pod uwagę, że to naprawdę bardzo niezwykłe auta. Nadszedł czas, by przybliżyć Wam to zagadnienie. Specjalnie z tej okazji odkurzamy dział Pod lupą, który w polskim wydaniu pojawia się po raz pierwszy. Przed Wami TVR Tamora!




Wprowadzenie

Na pierwszy ogień poszedł bardzo niedoceniony model TVR. Dla przykładu- w Holandii sprzedano zaledwie 56 kopii, z czego zaledwie siedem zostało zarejestrowanych na Autogespot. O tym rzadkim pojeździe niewiele wiedzą nawet najbardziej zagorzali fani motoryzacji, ale właśnie dzięki temu wóz bezustannie zyskuje w oczach kolekcjonerów.

Exoot onder de loep: TVR Tamora

Specyfikacja

Tamora to maszyna przeznaczona do czystej jazdy. Właśnie dlatego próżno w niej szukać większości wygód stosowanych we współczesnych konstrukcjach. O poduszkach powietrznych możemy zatem zapomnieć. To zabawka dla doświadczonych kierowców, która od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,2 sekundy, a ćwierć mili pokonuje już po nieco ponad 12 sekundach. Prędkość maksymalna wynosi zabójcze 270 kilometrów na godzinę. Teraz wiecie dlaczego stwierdziliśmy, iż nie każdy może siąść za kierownicą Tamory. Jednostka napędowa o pojemności 3,6 litra wytwarza 350 koni mechanicznych i 390 Nm momentu obrotowego.

Konkurencja

Generalnie bezpośrednia konkurencja dla TVR Tamora jest nikła. Przykładem może być Lotus Elise S2 produkowany od 2002 roku, jednak to jeszcze bardziej bezkompromisowa jednostka. Ponadto również pod względem napędu samochody te diametralnie się różnią. Pod tym względem tamora może stanąć w szranki z Aston Martinem DB7 Volante, który także oferuje sześciocylindrowy silnik z 335 końmi. Historia prowadzi nas także do Jaguara XK8. Spośród rywali z Europy kontynentalnej należy wymienić BMW M3 E46. Na papierze jest prawie tak szybkie jak TVR, ale w praktyce sprawdza się nieco gorzej. Tym razem jednak ponownie Tamora zyskuje ze względu na zdecydowanie mniejszą ilość wyprodukowanych egzemplarzy. W Stanach Zjednoczonych Tamora mogłaby rywalizować z czwartą generacją Forda Mustanga Cabrio, który prezentuje podobne cyfry, ale jego charakter to zupełnie inna bajka. Podsumowując, TVR Tamora jest jedyny w swoim rodzaju.

Exoot onder de loep: TVR Tamora
Jak rozpoznać?



Wbrew pozorom ten model dość łatwo odróżnić od pozostałych, szczególnie patrząc na tylną część nadwozia: charakterystyczny spoiler i cztery okrągłe światła ułatwiają sprawę. Ponadto sześć reflektorów z przodu mówi samo za siebie.


Ściślej rzecz ujmując, dwa duże reflektory pełnią rolę głównych świateł mijania, zaś cztery mniejsze stanowią światła przeciwmgielne oraz kierunkowskazy.


Ten model marki TVR ma również dość specyficzne proporcje i wymiary. Łatwo zauważyć, że jest nieco mniejszy od pozostałego rodzeństwa. Z długością 3,92 metra jest aż o 30 centymetrów krótszy niż jego starszy brat, Tuscan. Przyjrzyjcie się dokładnie na zdjęciach z naszych spotów.

Exoot onder de loep: TVR Tamora


Komentarze do tego artykułu