Jazda Próbna: McLaren MP4-12C

Jazda Próbna: McLaren MP4-12C

Tuż przed jesienią otrzymaliśmy do ręki kluczyki do McLarena MP4-12C. Po dosyć obszernych instrukcjach otrzymanych od sprzedawcy z salonu McLarena z Brukseli, nadszedł czas aby odpalić 8 cylindrów 12C i się przejechać. To auto wywołało już niemałe zamieszanie podczas swojej kilkuletniej obecności na rynku. Po odpaleniu, z łatwością ruszyliśmy przed siebie. Czulismy, jakbyśmy prowadzili Forda Fiestę, nie spodziewaliśmy się, że będzie tak łatwe w prowadzeniu. Zaczynało się świetnie, a to był dopiero początek!





12C jest autem, które darzymy wielkim szacunkiem. 8 września 2009 roku McLaren zaprezentował nam ten model. Chciał nim podbić świat supersamochodów. Rok wcześniej reaktywowano McLaren Automotive i nowym głównym projektantem został Frank Stephenson. Tak jak przy McLarenie F1, celem było uzyskanie jak najniższej wagi aby polepszyć osiągi. Postawiono więc na włókno węglowe. Kabina, wykonana z tego tworzywa, nazwana przez McLarena MonoCell, waży jedynie 80 kilogramów. Czas jej produkcji to jedynie 4 godziny, podczas gdy czas produkcji monocoque dla F1 może wynieść nawet 500 roboczogodzin.



Gereden: McLaren 12C Coupé Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé



Nie każdemu podoba się design 12C. Są tacy, którzy zarzucają mu zbyt łagodny przód, który nie pasuje do brutalnego tyłu. Nam z kolei bardzo podoba się sposób w jaki narysowano to auto. Bardzo podobają nam się detale. Między innymi logo McLarena umieszczone w przednich reflektorach. Po krótkim czasie okazało się, że 12C bardzo podoba się innym mieszkańcom Brukseli, którzy żywo zwracają na niego uwagę. Pewien kierowca Renault Twizy starał się dotrzymywać nam kroku i co chwile kierował swojego kciuka w górę! Były też osoby, które szybko wyciągały telefony komórkowe i robiły nam zdjęcia. Na autostradzie 12C spala około 10 litrów na 100 kilometrów. Jak na auto o takich osiągach, jest to wynik lepiej niż dobry! Gdy stanęliśmy na stacji benzynowej, znowu szybko zwróciliśy uwagę innych klientów. McLaren został otoczony przez osoby, które chciały się dowiedzieć jak najwięcej o tym aucie.



Gereden: McLaren 12C Coupé Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé



Wnętrze 12C jest proste, ale bardzo ergonomiczne. Nawigacja jest sterowana dotykowo i działa dosyć dobrze. Nasz egzemplarz był wyposażony jeszcze w stary system, ale teraz instalowana już jest zaktualizowana wersja z Androidem, która działa jeszcze lepiej. Niżej, pod ekranem znajdują się przyciski od ustawień skrzyni biegów, trybu jazdy i zawieszenia. możemy wybrać spośród ustawień Comfort, Sport oraz Track. Sterować klimatyzacją możemy na drzwiach kierowcy, to właśnie tam umieszczono przyciski. Dzięki dźwigni za kierownicą możecie natomiast zmieniać informacje wyświetlane na ekranie, bądź też podnieść zawieszenie aby pokonaś progi zwalniające. Świetne rozwiązanie dla takiego auta!



Gereden: McLaren 12C Coupé Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé



Ustawiając auto w trybie Comfort, samochodem naprawdę przyjemnie się jeździ. Zawieszenie jest dosyć miękkie, nie zmęczymy się podczas dłuższej podróży. Amortyzatory są w stanie dostosować tryb swojej pracy do aktualnego podłoża. Komfort podróżowania jest niesamowity! Prawdziwa zabawa zaczyna się po przełączeniu trybu na Sport albo Track. Auto robi się bardzo sztywne. Jednak nadal jeździ się dosyć wygodnie, nie tak jak w innych supersamochodach, gdzie po przełączeniu na jakiś bardziej hardkorowy tryb, komfort spada do zera. To jest niesamowite w McLarenie. Nie spodziewaliśmy się tego! Chcąc udać się na tor, nie ma z tym żadnego problemu. Nawet jeśli jeszcze nie jesteście pewni, czy opanowaliście ten samochód. Auto ma tak ogromną przyczepność, że naprawdę trzeba się postarać, aby systemy stabilizacyjne musiały zainterweniować. A nawet jeśli Wam się to uda, to one momentalnie skorygują Wasze błędy i auto dalej będzie jechało w odpowiednim kierunku. Prowadzenie MP4-12C to naprawdę niesamowite przeżycie.



Gereden: McLaren 12C Coupé Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé



Przyspieszenie od 0 do 100 zajmuje tylko 3,1 sekundy. 200 km/h zobaczymy po 8,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 330 km/h. Niesamowite są hamulce, które z 200 km/h potrafią wyhamować auto już po mniej niż 5 sekundach. McLaren Automotive stworzył prawdziwe dzieło sztuki. Udalo im się to nawet po 10 latach nieaktywności. Jesteśmy bardzo podekscytowani i nie wspomnieliśmy jeszcze nawet o silniku. Tuż po premierze V8 generowała 600 koni mechanicznych. W październiku 2012 roku McLaren podniósł moc MP4-12C do 625 koni mechanicznych. 8-cylindrowiec nie należy do cichych. Szczególnie po włączeniu trybu Track. Zawory w wydechu się otwierają i to co się dzieje za naszymi plecami jest po prostu nie do opisania. Dodajmy do tego dźwięk turbosprężarek, poezja! Przyspieszenie MP4-12C jest niesamowite, więc nie potrafimy sobie wyobrazić co się dzieje podczas przyspieszania 900-konnym McLarenem P1!



Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé



Cena MP4-12C nie jest wysoka, jeśli spojrzymy na to jak wiele otrzymujemy. Niesamowicie dopracowany supersamochód, którym zarówno możemy pojeździć w trybie komfortowym po mieście jak i bardziej surowym na torze. McLaren naprawdę nadaje się do jazdy na co dzień, jest bardzo łatwy w prowadzeniu, nawet Wasza babcia potrafiłaby nim pojechać do kościoła, jeśli tylko potrafiłaby wsiąść do środka. Ceny zaczynają się od €261,000. Auto, które kupicie za tę kwotę, z pewnośćią miło Was zaskoczy. Mieliśmy co do niego wysokie oczekiwania i nie zawiedliśmy się! Wspaniały supercar!



Gereden: McLaren 12C Coupé Gereden: McLaren 12C CoupéGereden: McLaren 12C Coupé


Komentarze do tego artykułu