Jazda próbna: Maserati Quattroporte GTS 2013

Jazda próbna: Maserati Quattroporte GTS 2013

Już wcześniej ten model miał pod maską osiem cylindrów i dźwięk jego silnika uznawany był za jeden z najlepszych na świecie. Niestety, teraz dołożono jeszcze dwie turbosprężarki. Nie tylko powodują one wzrost mocy, ale również redukują emisję CO2. Dzięki nim zatem oszczędzamy pieniądze, ale tracimy na wspaniałości dźwięku V8. Ale to chyba jedyna wada nowego Quattroporte względem poprzednika. Jeździliśmy nim przez trzy dni i dowiedzieliśmy się, że nowe Maserati jest bardziej krzepkie i dużo lepiej wykonane.




Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013
Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013


Aby zrobić trochę miejsca dla Ghibli, nowe Quattroporte urosło do długości 5,26 metra. Takie wymiary mogą przestraszyć konkurentów takich jak Jaguar XF, BMW Serii 5 czy Mercedesa klasy E. Quattroporte to prawdziwy pancernik, wszystko zostało podporządkowane komfortowi. Straciliśmy przez to świetne prowadzenie znane z poprzedniej generacji. Mamy nadzieję, że Ghibli pod tym względem będzie lepsze, być może już wkrótce się o tym przekonamy. Quattroporte jest skierowane głównie na chiński rynek, gdzie ludzie uwielbiają auta z większą przestrzenią pasażerską. Chiny nie są pod presją kryzysu, dlatego jest szansa, że wyniki sprzedaży w tamtym rejonie będą dobre. Pomimo faktu, że Quattroporte tak urosło względem poprzednika, udało się zredukować masę auta o 100 kilogramów! Między innymi dzięki temu, że drzwi, błotniki i klapę bagażnika wykonano z aluminium.

Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013
Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013

Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013
Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013


Quattroporte zostało również ulepszone w kwestii silnikowej. Klienci mogą teraz wybrać jeden z trzech wariantów, ale to dopiero początek, w przyszłości będzie ich więcej. V8 o pojemności 3,8 litra jest w stanie rozpędzić auto do setki już w 4,7 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 307 km/h. To o 20 km/h więcej niż w poprzednim Quattroporte Sport GT S. Silnik ten produkuje też o 200 niutonometrów momentu obrotowego więcej. Mamy ich zatem do dyspozycji aż 710, oraz 530 koni mechanicznych. Wersja z podwójnie doładowanym V6 jest prawie tak samo szybka. Jej prędkość maksymalna to 285 km/h. Auto jest wyposażane w 8-biegową skrzynię automatyczną oraz napęd na tylną oś, lub na obie osie(V6). Dzięki napędowi na cztery koła, jest to najbezpieczniejsze auto na każde warunki pogodowe w historii marki. Wersja V8 BiTurbo, którą jeździliśmy, ma mniej ciekawy dźwięk, ale osiągi pozwolą Wam o tym zapomnieć. Moment obrotowy jest dostępny na każdych obrotach a przyspieszenie jest niesamowite jak na auto takich rozmiarów. Jeśli będziecie chcieli trochę zwiększyć hałas wydobywający się z wydechu, wystarczy przejść na tryb sportowy.


Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013
Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013

Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013
Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013


Kiedy zajęliśmy miejsce za kierownicą, zaczeliśmy szukać przycisku "START". Nie było go po prawej stronie obok kierownicy, tam gdzie zwykle bywa. Znaleźliśmy go po lewej stronie, ale nie mamy pojęcia dlaczego się tam znalazł. Wielką i ważną zmianą jest zupełnie nowa konsola centralna. Zniknęło wiele przycisków, które zastąpiono ekranem dotykowym. Może nie jest to najlepszy system na świecie, ale na pewno jest o niebo lepszy od poprzedniego. System audio sygnowany logo Bowers & Wilkins składa się z 15 głośników. Generalnie spoglądając do wnętrza widać wielki progres w stosunku do poprzedniego Quattroporte. Jakość wykonania się bardzo poprawiła. Nie znajdziemy już luźnych przeszyć, a piękną, dobrej jakości skórę i miękkie fotele. Konfigurując swoje auto możecie wybrać między dwoma oddzielnymi fotelami z tyłu lub kanapą 3-osobową. Oprócz tego na liście opcji znajdują się na przykład: lodówka, tablety czy monitory LCD. Możecie zamówić także moduł WiFi! Tylne szyby składają się z dwóch warstw, co redukuje hałas dochodzący z zewnątrz i zwiększa komfort podróżowania. To pokazuje, że Quattroporte jest skupione głównie na pasażerach wożonych z tyłu niż na kierowcy.

Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013
Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013


Opinie na temat nowego wyglądu są nadal zróżnicowane. Bardzo ciekawe są dostępne w ofercie alufelgi. Podoba się nam ich design. Nowe Quattroporte wygląda dużo bardziej świeżo od poprzednika, ale nadal jest to Quattroporte. Czyli znowu musimy się przez jakiś czas przyzwyczaić do nowego wyglądu. Nieco dłuższe reflektory i bardziej okrągłe lampy tylne czynią Quattroporte bardziej delikatne.


Jeśli chodzi o prowadzenie, bez problemu Maserati może konkurować z przeciwnikami. Czasami jednak brakuje nam troszkę agresywności, którą zabiera między innymi poziom wyciszenia auta. Możemy rozpędzić sie do 160 km/h i nawet tego nie zauważyć. Silniki w poprzedniej generacji Quattroporte były dużo głośniejsze, a tutaj, po włączeniu trybu 'comfort' nawet go nie usłyszymy. Nie znajdziemy tu jednak wielu systemów bezpieczeństwa, ale dzięki temu nie usłyszymy w samochodzie zbyt wielu irytujących piszczków.

Driven: Maserati Quattroporte GTS 2013


Cena Quattroporte GTS to coś o czym musimy pomyśleć. Czy wybrać V6 czy V8? V6 cenowo jest podobna do konkurentów, natomiast V8 znacznie przekracza ten pułap. Jesli miałeś wcześniej Quattroporte, to zapewne nie będziesz chciał robić kroku wstecz i zamawiać nowej wersji ze zmniejszoną liczbą cylindrów. Quattroporte GTS w takiej wersji będzie Cię kosztowało 195,110 Euro. Natomiast za 6-cylindrowego sedana zapłacimy około 140,000 Euro. Co sprawi, że Quattroporte odniesie sukces? Prawdopodobnie fakt, że jeździsz przyzwoitym Maserati, którego wykonanie jest o niebo lepsze od jego poprzednika. Będzie Ci brakowało kilku opcji, które można znaleźć u niemieckich konkurentów, no ale nikt nie pomyli Twojego auta z nudnym BMW 5 czy Mercedesem Klasy E. Będziesz jeździł prawdziwym, pięknie zaprojektowanym włoskim autem!


Komentarze do tego artykułu